» مطالب » تخته سیاه » وقتی یاد نمی گیرند…
تخته سیاه

وقتی یاد نمی گیرند…

آذر 9, 1401 150196

مطمئناً هر معلمی تجربه این را داشته که یک یا چند نفر از دانش‌آموزان، مطالب تدریس شده را یاد نمی‌گرفته‌اند
وقتی دانشآموزان یاد نمیگیرند، چه کار کنیم؟
مطمئناً هر معلمی تجربه این را داشته که یک یا چند نفر از دانش‌آموزان، مطالب تدریس شده را یاد نمی‌گرفته‌اند این موضوع شاید فی‌نفسه اشکالی نداشته باشد اما وقتی سیر مطالب درسی به گونه‌ای باشد که هر درس، پیشنیاز یادگیری درس بعدی است پس یاد نگرفتن یک مبحث کل روند یادگیری دانش‌آموز را مختل می‌کند. در اینجا برخی از راهکارهایی که معلمان برای رو به رو شدن با چنین موقعیت‌هایی استفاده نموده‌اند فهرست شده است. این فهرست شامل سه بخش است راهکارهای پیش از آزمون، راهکارهای پس از آزمون و راهکارهای عمومی. البته در این قسمت تنها به بخش اول می‌پردازیم و بقیه موارد در مقالات بعدی منتشر می‌شوند.اقدامات برای کمک به دانش‌آموزانی که در یادگیری مشکل دارند:قسمت اول: قبل از ارزشیابی:

بهترین راه درمان، پیشگیری است پس خوب است که وقتی نشانه‌های دشواری در یادگیری را مشاهده کردید پیش از آنکه دیر شود مداخله کنید و شرایط را قبل از بحرانی شدن، کنترل نمایید:
– به دانش‌آموزانی که با دشواری در یادگیری مواجهند، وقت بیشتری اختصاص دهید مثلاً در زنگ های تفریح، زمان ناهار یا حتی بعد از ساعت مدرسه.
– یک یار کمکی، از بین همکلاسی‌هایی که درس را به خوبی یاد گرفته‌اند برای او تعیین کنید تا با کمک او مطالب درسی را مرور کند.
– تدریس‌تان را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر خاتمه دهید و از این زمان استفاده کنید و از یکی از شادگردانی که درس را خوب یاد گرفته دعوت کنید پای تخته بیاید آن را به زبان خودش توضیح دهد یا یک فعالیت گروهی کوتاه در نظر بگیرید تا دانش‌آموزانی که در یادگیری درس، مشکل داشتند بتوانند قبل از ترک کلاس، تمرین کنند.
– درس‌های جدید را از طرق متعدد و متناسب با سبک‌های یادگیری متفاوت، آموزش دهید برای مثال از وسایل کمک آموزشی، عکس‌ها و نمودارها پای تخته، پخش فیلم آموزشی، یا ایفای نقش برای آموزش درس جدید بهره گیرید.
– درس را با ساده‌ترین مطلب شروع کنید و به مرور که دانش‌آموزان فهم کافی از درس پیدا کردند، سطح آموزش را ارتقا دهید.
– یادگیری مشارکتی را در کلاس تسهیل کنید برخی از دانش‌آموزان در کارهای گروهی و از دوستان‌شان، بهتر یاد می گیرند.
– به دانش‌آموزان امکان و فرصت پس دادن درس را به صورتی متفاوت از روال عادی بدهید مثلا اگر دانش‌آموزی می‌خواهد به جای مقاله یک آزمایش عملی اجرا کند یا روزنامه دیواری یا اسلایدی تهیه کند این اجازه را به او بدهید.
– از ارزشیابی تکوینی استفاده کنید آزمون‌های کوچک مستمر در طول ترم می‌تواند وضعیت کلی یادگیری دانش‌آموزان و نقاط قوت و ضعف آنها را به شما نشان دهد و به شما و آنها فرصت جبران کمبودها را بدهد. یک امتحان بزرگ در میان‌ترم یا پایان‌ترم بدون امتحانات مستمر، فرصت جبران را از معلم و دانش‌آموز  می‌گیرد.
– دانش‌آموزان را تشویق کنید قبل از ورود به درس جدید یک فعالیت خودارزیابی داشته باشند و خودشان وضعیت یادگیری‌شان را بسنجند.
– به دانش‌آموزان یاد بدهید چطور وقت‌شان را برای مطالعه و انجام فعالیت‌های درسی تنظیم و مدیریت کنند و چطور برای امتحان آماده شوند.
– از روش های ارزشیابی متنوعی استفاده کنید کوئیزها (آزمونک)، امتحانات تشریحی، چندگزینه‌ای، کوتاه پاسخ، امتحانات شفاهی و غیره، همه راه‌های متفاوت ارزشیابی هستند که می‌توانید سر کلاس به کار ببرید.
– حتماً به دانش‌آموزان بازخورد بدهید. فیدبک شفاهی یا کتبی که بر نقاط قوت تاکید کند و همزمان نقاط منفی و ضعف‌ها را نیز با زبانی محترمانه و صمیمانه تذکر دهد، بازخورد موثرتری است.
– برای دانش‌آموزانی که احتمالاً مشکلی در یادگیری درس داشتند قبل از امتحان، یک جلسه کوتاه پرسش و پاسخ یا آمادگی برای آزمون تشکیل دهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00
سردبیر پنداشت

سردبیر پنداشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت